Oddział III – Marzec

 

Link do piosenki na youtube:
https://www.youtube.com/watch?v=3BiF9Gbc_Q0
(Źródło: miesięcznik „Bliżej Przedszkola” 2.221/2020)

Piosenka „Kucharz Marzec”
(sł. Dorota Kluska, muz. Andrzej Zagajewski)

1. Do kuchni wpada Marzec
i chce coś ugotować, (dzieci tworzą z jednej dłoni ”miskę” a drugą naśladują mieszanie w niej)                   
lecz straszny z niego gapa,
(trzymają się za głowę)
nie może zdecydować…

Ref: Czy będzie śnieg, czy słońce,
(wstają i otwartymi dłońmi naśladują spadające płatki śniegu, a następnie unoszę ręce nad głową i kręcą dłońmi w nadgarstkach)
czy może jednak plucha,
(tupią)
ulewa mały wietrzyk, (palcami naśladują padający deszcz, a następnie robią „młynek” z dłoni)
czy wielka zawierucha. (rozkładają ręce na boki i wykonują obroty, po czym ponownie siadają w kole na dywanie)

2. Do garnka wszystko wrzucił, (naprzemiennie wyciągają ręce przed siebie)
dołożył dwie przyprawy…
(uderzają dłońmi o uda)
Co wyszło? Nie wiadomo! (rozkładają ręce na boki w geście zapytania)
Sam bardzo jest ciekawy… (drapią się po głowie)

Ref: Czy będzie śnieg, czy słońce…

3. Wiosną zdarzyć się może
w pogodzie zamieszanie. (robią „młynek” z dłoni)
Gdy marzec znów gotuje, (z jednej ręki tworzą „miskę”, a drugą w niej mieszają)
nikt nie wie co się stanie. (kręcą przecząco głowami)

Ref: Czy będzie śnieg, czy słońce…

 

Zabawa ruchowa z gazetami „Naśladujemy pogodę”. (Pomoce: sznurek, klamerki do ubrań, arkusze starej gazety.)
Rodzic rozmieszcza sznurek i przypina do niego arkusze starej gazety (na wysokości twarzy dzieci). Dzieci ustawiają się po obu stronach sznurka, przed gazetami. Następnie wykonują odpowiednie ruchy, w zależności od hasła wypowiedzianego przez prowadzącego:

  • deszcz – uderzają o gazetę opuszkami palców,
  • wiatr – dmuchają na arkusz,
  • burza – uderzają w arkusz zaciśniętymi piąstkami,
  • śnieg – otwartymi dłońmi uderzają o arkusz,
  • słońce – palcem wskazującym rysują koliste kształty,
  • na dwa klaśnięcia w dłonie dzieci zmieniają się miejscami, przechodząc na czworakach pod rozmieszczonymi gazetami.

 

Słuchanie fragmentu wiersza Joanny Kulmowej
“W marcu jak w garncu”.

Gotuje się wiosna w garncu.
Miesza się.
Bulgocze.
Burzy.
Słońcem wzbiera w każdej przydrożnej kałuży.
To zastyga przymrozkiem niewielkim,
to zielonych pąków wypuszcza bąbelki,
to znów śniegiem jak kożuchem zetnie,
to wiatrem zakotłuje po ogrodach, 
aż się nam uwarzy marcowa pogoda.(…)

Rozmowa na temat wiersza: Jakie zmiany zachodzą w pogodzie wczesną wiosną?

Propozycja karty pracy, kliknij na poniższy link
https://ponadwszystko.com/wp-content/uploads/2017/03/karta-pracy-wiosna.pdf

 

Propozycja zabawy plastycznej.

Uzupełnianie techniką wydzierania z kolorowego papieru marcowego garnca. Co znaczy, że w marcu jest jak w garncu?

  1. Wykonajcie z kolorowego papieru te elementy, które powinny się znaleźć w marcowym garncu.
  2. Narysujcie kontur wielkiego garnka.
  3. Naklejcie przygotowane elementy w środku narysowanego garnka.

przykład:

Zabawa logopedyczna „Słoneczko”.

Rodzic podnosi, np. żółtą kartkę papieru– „słońce”. Dzieci patrząc w lustro, wykonują ćwiczenia według instrukcji prowadzącego: kreślą językiem kółeczka w prawą i lewą stronę; zataczając kółka czubkiem języka na wewnętrznej stronie policzka z prawej i z lewej strony oraz na podniebieniu. Kiedy prowadzący na moment zasłoni słońce niebieską kartką (symbolizującą chmurkę), dzieci wykonują głębokie wdechy i wydechy. Kiedy ponownie zobaczą słoneczko, wracają do wykonywania przerwanego ćwiczenia.

Źródło: Vademecum przedszkolnych zabaw – Wiosna. Praca zbiorowa. Kraków 2020

 

Zabawa matematyczna „Garnek złota”.

Rodzic wręcza garnek wypełniony srebrnymi monetami (płaskie półkola modelowane z folii aluminiowej). Dzieci siedzą
w kole, mając przed sobą tacki z przypadkową liczbą monet od 1 do 6. Osoba z garnkiem spaceruje wewnątrz koła i wypowiada zdanie: Garnek pełen monet mam, zaraz komuś trochę dam. Wskazuje jedno dziecko z koła, które mówi, ile chce mieć srebrnych monet, np. Chcę mieć o dwie monety więcej, niż mam (otrzymuje monety i przelicza głośno). Chcę mieć o trzy monety mniej, niż mam (oddaje monety i przelicza głośno, ile mu zostało).

Źródło: Vademecum przedszkolnych zabaw – Wiosna. Praca zbiorowa. Kraków 2020

 

Ćwiczenia oddechowe „Już wiosnę czuć w powietrzu”.

Dzieci kładą się na dywanie. Nabierają powietrze nosem, aż poczują, że ich brzuszki „rosną”. Wyobrażają sobie przy tym różne wiosenne zapachy. Później spokojnie wypuszczają powietrze buzią, aż brzuch bardzo powoli opadnie.

Źródło: Vademecum przedszkolnych zabaw – Wiosna. Praca zbiorowa. Kraków 2020

 

Karty pracy dla 4-latków:

Karty pracy dla 5-latków:

O nas

Przedszkole Publiczne nr 21 w Tarnowie rozpoczęło swoją działalność w 1977 roku.
Wspieramy wszechstronny rozwój dziecka, towarzyszymy mu w procesie poznawania i rozumienia otaczającej go rzeczywistości.

Aktualności

Kontakt

ul. Burtnicza 11 33-100 Tarnów

+48 14 656 03 67

Galeria wydarzeń