Jak zagospodarować dziecku czas – o audiobookach na kwarantannie

Jak zagospodarować dziecku czas – o audiobookach na kwarantannie.

 

Chcemy chronić dzieci przed światem, przykrywamy szklanym kloszem…  Jednocześnie pozwalamy mu oglądać w telewizji programy pełne okrucieństwa, przemocy, tragedii…

Baśnie, bajki, opowieści pokazują dzieciom rzeczywistość i tym samym w naturalny sposób w nią wprowadzają. Przedstawiają świat, jest w nim zarówno radość jak i smutek, piękno i brzydota. Opowiadanie to jedno z najstarszych narzędzi pomagających w kształtowaniu osobowości dzieci. Za pomocą legend, baśni, pieśni tłumaczono świat i zjawiska, które nim rządzą. Robiono to w sposób prosty, zrozumiały dla odbiorcy.

Dzieci szukają w bajkach siebie. Wcielają się w dzielnych rycerzy i piękne królewny, by błyszczeć wśród rówieśników czy domowników. W groźne smoki i wilki, by zamanifestować swoją siłę. Można się wiele dowiedzieć o swoim dziecku właśnie na podstawie wyboru bohatera czy jego reakcji na opowieść.

Bajki mają niebagatelny wpływ na wszechstronny rozwój dziecka. Rozwija się jego percepcja słuchowa, zapamiętywanie, kojarzenie, logiczne myślenie, kategoryzowanie. Czytanie, to nieoceniony sposób na rozwijanie koncentracji uwagi i wyobraźni, na rozwijanie słownictwa, a także przyswajanie wiedzy. Ponadto słuchając bajki dziecko rozwija zdolność empatii. Uczy się rozróżniać jakie zachowania są złe i mogą robić komuś krzywdę albo przykrość, a kogo należy naśladować. Bajki uczą też walki ze swoimi słabościami.

Baśnie i opowiadania mogą wpływać na nastrój dziecka. Jedne potrafią uspokoić, inne „rozruszać”. Smutnemu dziecku warto zaproponować pogodną bajkę, a jeśli jest rozbrykany – spokojną.

NIGDY NIE OPOWIADAJ, NIE CZYTAJ BAJKI, KTÓREJ DZIECKO SIĘ BOI

Czytając bajki, warto zachęcić dziecko do:
– rozmowy o jej treści – analizy/… co myślisz o zachowaniu np. Piotrka, jak ty byś postąpił, dlaczego…/,
– opowiedzenia usłyszanej historii/ babci przez telefon, tacie, mamie/,
– wymyślania dalszej części akcji i jej zakończenia/ zmiany zakończenia,
–  rysowania własnych ilustracji do baśni,
– tworzenia własnych bajeczek/ początkowo krótkich, z naszą pomocą; warto zadbać by miały one wstęp, rozwinięcie, zakończenie/.

Każdy z nas przeżywa takie sytuacje, kiedy ma wielką ochotę dać dziecku cokolwiek, byle tylko zyskać chwilę – najczęściej tym czymś jest telefon, tablet lub telewizor.

Jest rozwiązanie alternatywne – audiobooki.

Audiobook to książka przeznaczona nie do czytania, ale do słuchania. Audiobooka bez problemu odtworzymy na różnego typu urządzeniach, na telefonie, komputerze itp. Opowieść audio możemy więc odtworzyć niemal w każdym momencie
i w dowolnym miejscu. Ciekawe opowieści sprawiają, że dziecko skupia swoją uwagę na przygodach bohaterów.

W zaistniałej sytuacji stanowić mogą sprawdzoną formę łączenia wielu rodzicielskich obowiązków.

Darmowe okresy próbne z których można skorzystać, można znaleźć między innymi na:
– Empik Premium, gdzie po założeniu konta otrzymuje się dostęp do bazy ok 13 000 e-booków i  audiobooków, w tym ponad 700 audiobooków dla dzieci w wieku 3-5 lat. Bezpłatny dostęp na 60 dni,

– Legimi – 30 dni bezpłatne,
– Storytel – 14 bezpłatnych dni .

DANE AKTUALNE NA CZAS PISANIA ARTYKUŁU

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru audiobooków:
– wiek dziecka,
– jakość nagrania – dźwięk powinien być wyraźny, dobrze też, gdy oprócz odgłosu lektora pojawiają się inne dźwięki, na przykład szum morza, wiatr czy melodia w tle,
– ciekawa fabuła,
– długość trwania – na początku najlepiej zacząć od krótszych bajek i sprawdzić jak dziecko reaguje i ile czasu trwa jego skupienie dla tej formy przekazu.

Zalety słuchania audiobooków:
– dziecko odtwarza w swojej głowie obrazy i postacie – rozwija swoją wyobraźnię i kreatywność,

– bajka pełni funkcję edukacyjną,
– dziecko poszerza swoje słownictwo,
–  można ich słuchać, gdy nie ma możliwości tradycyjnego czytania, gdy chcemy dziecko czymś zająć,
– stymulują wyobraźnię, poprawiają koncentrację, uczą skupienia.

Prywatnie korzystam z audiobooków i je polecam, szczególnie na ten trudny czas. Pamiętajmy jednak o więzi, jaka tworzy się pomiędzy czytającym rodzicem a dzieckiem. Książki czytane, nigdy nie zastąpią wspólnego czytania z dzieciakami. Mogą być jednak świetnym ich uzupełnieniem.

 

opracawała:
Barbara Paszewska