Gry planszowe

oddział V

Matematyka nie jest ani trudna, ani nudna.
Zwłaszcza jeśli zaprzyjaźnimy się z nią od dziecka.
Matematyka jest miarą wszystkiego.
(Arystoteles)

Proponuję przykładowe gry planszowe, które wykonałam z dziećmi 6 letnimi w oddziale V oraz kilka zabaw matematycznych rozwijających kompetencje matematyczne.

Cele  przytoczonych gier  i zabaw matematycznych:

– kształtowanie umiejętności liczenia
– konstruowanie gier
– przestrzeganie zasad zgodnego współdziałania
– wprowadzenie elementów zdrowej rywalizacji
– rozumienie i przestrzeganie zasad gier
– kształcenie odporności emocjonalnej
– rozwijanie logicznego myślenia

Gra planszowa „POKONAJ RONDO”

Na przygotowanym dużym arkuszu kartonu dzieci naklejają wycięte wcześniej kółka zgodnie z naszkicowanym zarysem trasy uwzględniającej rondo. Następnie rysują, kolorują , wycinają i naklejają małe samochodziki, rysują krajobraz miasteczka: drzewa, krzewy, domki. Wspólnie z nauczycielem ustalają zasady, które nauczycielka zapisuje:
– gra przeznaczona dla 4 graczy, którzy ustawiają pionki przed napisem START
– rozpoczyna grę ten gracz, który jako pierwszy wyrzuci na kostce 6 oczek
– gracze poruszają się zgodnie ze strzałkami wskazującymi kierunek jazdy
– jeśli gracz zatrzyma się na polu zielonym wraca na start, a jeśli stanie na żółtym polu przesuwa się o 4 pola do przodu
– wygrywa ten gracz, który pierwszy dotrze do pola z napisem META.

Gra planszowa „ZŁAP DINOZAURY”

Dzieci wycinają z papieru w kolorze pomarańczowym i żółtym małe prostokąty. Następnie wspólnie z nauczycielem wytyczają trasę, na której przyklejają kartoniki pomarańczowe i w odstępach w kolorze żółtym. Następnie wycinają z gazetek reklamowych i czasopism dziecięcych sylwety dinozaurów, które naklejają w dowolnych miejscach poza trasą. Następnie dorysowują roślinność , morza, wulkany. Teraz ustalają zasady, które nauczycielka zapisuje:
– gra przeznaczona jest dla 2 osób
– rozpoczyna uczestnik, który pierwszy wyrzuci 6 oczek na kostce
– gracze przesuwają pionki zgodnie z ilością wyrzuconych oczek na kostce
– gdy gracz zatrzyma się na polu żółtym wybiera kartonik z dinozaurem wcześniej   przygotowanym przez nauczycielkę
– wygrywa ten gracz, który pierwszy dotrze do pola z napisem META i zbierze więcej kartoników z dinozaurami

 Gra matematyczna „GUZICZKI BAŁWANKÓW”

Zabawa z kostką w grupach kilkuosobowych polega na układaniu lub zabieraniu z  brzuszka bałwanków tyle czarnych kropek ile wskazuje liczba oczek na kostce. Każda grupa otrzymuje małą kostkę, szablony bałwanków, czarne kropki wykonane
z kartonu lub nakrętki.

Gra matematyczna „POZNAJEMY KOŁO”

Zapoznanie dzieci z figurą geometryczną jaką jest koło. Zabawa z piosenką „O jak miło i wesoło gdy 1 koło krąży w koło. Koło jest tu koło jest tam nasze koło dobrze znam”, „gdy 2 koła krążą w koło” itp. Udało nam się dojść do 7 kół J. Nauczyciel i dzieci śpiewają piosenkę, ustawiają koła zgodnie z wyśpiewaną cyfrą i tańczą w nich cwałem bocznym.
Spośród rozsypanych figur geometrycznych (wykonane z papieru i zalaminowane) dzieci wybierają koła i kładą je na brystol
w narysowane koło.

Następnie nauczyciel pyta dzieci, co zauważyły wybierając figury. Dzieci odpowiadają, że koła są duże i małe. Nazywają kolory – cztery podstawowe: czerwony, żółty, zielony, niebieski. Dalej nauczyciel pyta jak możemy podzielić, posegregować koła.
Po odpowiedzi dzieci nauczyciel rysuje 2 obręcze, do których dzieci przenoszą koła małe i duże. Teraz nauczyciel pyta, czy możemy coś jeszcze zrobić z kołami. Dzieci odpowiadają, że można poukładać je według kolorów. Nauczyciel pyta dalej ile kół ma narysować, jakich użyć kolorów. Dzieci ponownie segregują koła teraz według kolorów. Przeliczają figury danego koloru. Plansza tworzona jest wspólnie z dziećmi, co jest bardzo atrakcyjne w zajęciu.

 Zabawa matematyczna „ZABAWY Z KWADRATEM”

Zapoznanie dzieci z kwadratem na podstawie wiersza  M. Terlikowskiej „W pogoni za kwadratem ”– wysłuchanie fragmentu wiersza z jednoczesnym demonstrowaniem figury.

Kwadrat – to jest dziwna figura,
bo nie wiadomo,
gdzie dół
a gdzie góra.
Do góry głową czy na dół głową.
Zawsze wygląda jednakowo.
Ma równe kąty, ma równe boki,
Tak samo długi jest – jak szeroki.

Następnie nauczycielka rozkłada przed dziećmi dywan (gruba tektura z narysowanymi kwadratami, jak szachownica) i na tacy kolorowe kwadraty, pytając dzieci, czy chcą zbudować zamek. Dalej czyta fragmentami wiersz „Zamek z kwadratów wierszem zakodowany”, a dzieci układają kwadraty w odpowiednich kolorach i w odpowiednim miejscu na planszy. Tworzą kolorowy zamek i wymieniają przedmioty, które są w tych kolorach. 

W pewnym królestwie, jak wieść to niesie,
Najpiękniejszy mieścił się zamek na świecie.
Jak został zbudowany?… Historia głosi,
Że z wielu, kolorowych kwadratów
Lud go długo, pracowicie wznosił.
Na tym dywanie też możecie taki zamek zbudować
Trzeba posłuchać, co odjąć, albo co dodać.
Uwaga zaczynamy!

  1. Na samym dole czerwony rząd cały,
    Po żadnej stronie nie ma kwadratów białych.
  2. Dwa kolejne rzędy, jak żabka są zielone
    Ale po jednym kwadracie, na każdym piętrze,
    I po każdej stronie uszczuplone. (pomniejszone)
  3. Następne dwa piętra są niebieskie jak niebo
    Ale znowu trzeba po bokach odjąć kwadraty
    Po jednym z każdego.
  4. Idziemy jeszcze wyżej, pomarańczowy rząd układamy
    Zasada ta sama, po jednym kwadracie z każdej strony zabieramy
    Inaczej nam nie wypada.
  5. Teraz kolor zmienimy, na żółty jak słońce
    I tym kolorem zamek dobudujemy do końca.
    Dwa ostatnie piętra, po dwa kwadraty dostały
    No i w ten sposób powstał, piękny zamek cały.

                                                                                              Opracowanie: mgr Dorota Haus